o tańcu w teatrze i teatrze w tańcu

So emotional. So moving.

Dodaj komentarz

Biała scena, na niej dwie identyczne postacie: białe sportowe obuwie, wzorowo podciągnięte białe skarpetki, białe krótkie spodenki z czarnymi bocznymi paskami, białe bluzy i białe bezwyrazowe maski oraz białe ruchy.

So Emotional to kolejny projekt w ramach cyklu „Aktywizm tańca. Przestrzenie choreografii” w Nowym Teatrze.

W tle – jak na ulicznym neonie – czytamy zwielokrotniony napis „so emotional”. „Emocja” tłumaczona z łacińskiego jako ‚w ruchu’. To właśnie „emocja” była początkiem oraz inspiracją w pracy nad spektaklem. Białe postacie poruszają się względem siebie, względem białego małego schodka, aż zamierają w miłosiernej i pełnej litości pozycji, która od razu kieruje znaczenie widza do rozmodlonego wizerunku piety. Choreografowie próbowali zbadać wrażliwą przestrzeń pomiędzy znaczeniem a brakiem znaczenia. Chcieli także sprawdzić, w jaki sposób funkcjonuje ciało, kiedy „nie chce samo z siebie znaczyć”. Dlatego na scenie pojawiają się od czystych ruchów przemieszczania się, przez mechaniczne sekwencje robota, aż po drobne zewnętrzne przesunięcia, które mają wywołać wewnętrzne mikrospustoszenia.

so-emotional

„So emotional”, fot. Katarzyna Szugajew, Źródło: materiały prasowe Nowego Teatru

Czy w takim razie postacie oraz ich ruch na scenie coś znaczą? Nawet jeżeli ich transparentna biel ma nie znaczyć zupełnie nic, przepuszczona przez filtr widowni zawsze będzie tworzyła nowe konotacje. Z każdym nowym spojrzeniem nabiera zupełnie innego wymiaru. Podobnie niejednoznaczne są białe klasyczne maski, które na zmianę pojawiają się na twarzach tancerzy, później zaś z nich znikają. Z jednej strony maski odwołują się do decorum, z drugiej jednak widziane są na twarzach hakerów, chuliganów, członków tajnych sekt i mrocznych ugrupowań. Na scenie maski ukrywają twarze i emocje tancerzy, którzy tym bardziej skupiają się na ciele oraz jego ruchu. Mateusz Szymanówka na temat źródeł spektaklu mówi, że:

w So Emotional korzystaliśmy z różnych źródeł, w tym także ze źródeł popkulturowych, ale pracowaliśmy głównie z zacieraniem tożsamości wykorzystywanych elementów. Interesowały nas formy, które zmieniają się, kiedy cyrkulują między kontekstami. W tym sensie materiał z tego spektaklu różni się trochę od ostatnich prac Marty, w których strategią jest raczej wykorzystywanie bardzo rozpoznawalnych elementów i ich transformacja na scenie.

Anka Herbut, Ciało, które nie chce znaczyć, Dwutygodnik.com

so-emotional-2

„So emotional”, Fot. Katarzyna Szugajew, Źródło: materiały prasowe Nowego Teatru

Czy spektakl naprawdę był so emotional?

Zabawa z emocjami i ich brakiem była najbardziej czytelna i intensywna na styku form i przechodzenia rytmów, gdy tempo zmieniało się dynamicznie. Walka na kije baseballowe po poprzedzającym ją delikatnym  bezruchu powodowała frenetyczne pogłębienie w odbiorze spektaklu. Na uwagę zasługuje dynamiczna, „teledyskowa” sekwencja choreograficzna przy głośnym muzycznym hicie, która zmieniła się w pewnym momencie w melancholijne przejście do nieruchomej postawy, ponownie z maską na twarzy. Spektakl nie rozwiązuje problemu, ani nie odpowiada na pytanie z opisu wydarzenia: „Jeżeli ciało jest polem bitwy, a afekt jest nowym frontem politycznej walki, jak możemy się do niej przygotować?” – jeżeli w ogóle można się do niej przygotować.

AD


Przydatne linki

Marta Ziółek
Przemek Kamiński

So emotional

koncepcja: Przemek Kamiński, Mateusz Szymanówka, Marta Ziółek
choreografia i performans: Przemek Kamiński, Marta Ziółek
dramaturgia: Mateusz Szymanówka
muzyka: Lubomir Grzelak
reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński
wideo: Katarzyna Borelowska
foto: Katarzyna Szugajew
produkcja: Nowy Teatr
Przy wsparciu: Wyszehradzkiego Programu Rezydencji Artystycznych – Sztuki Performatywne, art quarter budapest, Instytutu Adama Mickiewicza

Wywiady

„Czy histeria w teatrze jest jeszcze możliwa?” Audycja radiowa w Poranku Dwójki
Anka Herbut, Ciało, które nie chce znaczyć, Dwutygodnik.com

Wydarzenie w ramach cyklu „Aktywizm tańca. Przestrzenie choreografii” odbyło się 6 stycznia 2017 r. podczas próby generalnej w Nowym Teatrze.

Dodaj komentarz