o tańcu w teatrze i teatrze w tańcu

SCENA TAŃCA STUDIO dzień 1 #JazzDanceBackAndForth

Dodaj komentarz

Jazz tańczy się w Kielcach! Właśnie tam Bill Goodson, światowej sławy choreograf wraz z grupą tancerzy zabrał nas, uważnych i głodnych wrażeń widzów, w taneczną podróż w czasie…. więc jak to było z całym tym jazzem?

„All that jazz”*

Przygoda zaczęła się w kolorowej Brazylii. A jeśli Brazylia, to samba brazylijska, barwne stroje, pióra i odsłonięte nogi! Po chwili teleportowani nas na Broadway. Podziwiałam więc jazz Bobba Fosse’a, rytmiczne nawoływania w rytm saksofonu i (oczywiście!) „brodwayowskie” atrybuty: czarne meloniki i muszki, białe rękawiczki, obcisłe spodenki, białe paski przeplatane z czernią i czerwienią.

Odpowiednia pora, by wrócić do korzeni jazzu. Gdy przewodnicy odtańczyli już energicznego Charlestona (uwielbiam!), nieoczekiwanie znaleźliśmy się w samym środku amerykańskiego zgiełku. Zza kurtyn wyskoczyli mężczyźni w jeansowych spodniach i kurtkach, z włosami „na żel” i szeregiem piruetów przemierzali ulice przedmieść zainspirowani kultowym filmem West Side Story (reż. Robert Wise, Jerome Robbins, 1961 r.).

Wreszcie choreograf zabrał nas na dancing! Latino jazz, fokstrot, cekiny, błyszczące stroje, nogi i biodra bez wysiłku nadążające za szybkim (pędzącym!) rytmem, rozumiejące się w tańcu pary i rock’n’rollowe podnoszenia.

Czas na liryzm z modern jazzem (stąd tak popularna nazwa stylu „lyrical jazz”). Zwiewne sukienki, natchnione tancerki, delikatne ruchy, nostalgia, uczuciowość, tkliwość, tęsknota, melancholijny tekst (zapewne o miłości, zazwyczaj nieszczęśliwej), bladoróżowe kolory i typowa choreografia w kanonie. Zdecydowanie wolę klimat Broadwayu i energię chłopców z amerykańskich przedmieść niż udające eteryczne zjawy dziewczęta 🙂

Jazz Dance Back and Forth Bartosz Kruk (66)

JAZZ DANCE Back and Forth, Kielecki Teatr Tańca, chor. Bill Goodson/Scena Tańca Studio/Fot. Bartosz Kruk/Źródło: materiały prasowe Teatru Studio

Z przepojonego liryzmem jazzu wyrwało mnie Fame (reż. Alan Parker, 1980 r.)! Body, legginsy, getry, baletki, niezliczona ilość pas de bourrée, piruetów i skoków – energia, ogień, moc, szał.

Nie tylko inspiracje filmowe uatrakcyjniły naszą taneczną podróż w czasie. Także słynne hity m.in. Sing, sing, sing, everybody start to sing (Stefan & Rebekah), Dances With Her Shadow (Josephine Baker, Zou-zou) czy Wade in the water (Ella Jenkins). 

Wycieczka była oczywiście o wiele dłuższa. Tancerze zahaczali o afro dance i hip-hop. Jedną z ról zagrały również puenty. Zespół zwinnie poruszał się pomiędzy gorącą Afryką, Nowym Orleanem, Harlemem, Broadwayem i współczesną Europą. Specjalnie dla widza (czuję się wyróżniona) przygotowali prawdziwe, barwne, głośne i dynamiczne show taneczne! Ich przewodnikiem po kontynentach był pewien skromny Amerykanin. Ten, któremu zdarzyło się (tu właśnie tłumaczę znaczenie „światowej sławy choreograf”) pracować z Michaelem Jacksonem, Paulą Abdul, Dianą Ross, Glorią Estefan… – Bill Goodson!

Żadnemu tancerzowi KTT nie można odmówić włożonej energii, bijącej z twarzy „frajdy” ani typowego wyrazu jazzowego. Ale tancerz Jose Alves bił na głowę wszystkich! F-e-n-o-m-e-n-a-l-n-y. „Totalnie” w swoim żywiole. Czuł każde drgnięcie w muzyce, każdy akcent, każdą nutę. Jazz miał zwyczajnie w ciele.

 A.


*All that jazz – tytuł kultowego musicalu w reżyserii Boba Fosse’a z Lizą Minnelli w rolach głównych (1979 r.).

Przydatne linki
Sylwetki twórców

 

Kielecki Teatr Tańca

JAZZ DANCE Back and Forth

IDEA
Elżbieta Szlufik-Pańtak
CHOREOGRAFIA
Bill Goodson
MUZYKA
collage
KOSTIUMY
Anna Czyż
SCENOGRAFIA I OPRACOWANIE ŚWIATŁA
Grzegorz Pańtak
WIDEO O KIELECKIM TEATRZE TAŃCA
Dominik Rakoczy
WYSTĘPUJĄ
Gracja Górniak
Alicja Horwath-Maksymow
Ewelina Kubot-Łącka
Anna Kuc
Monika Kuc-Piechota
Pamela Paprota
Paulina Patyna
Anna Piotrowska
Joanna Polowczyk
Marta Rolska
Marta Starostecka
Arkadia Ślósarska
Joanna Wachnienko
Liliia Zakharova
Izabela Zawadzka
Małgorzata Ziółkowska
Josè Alves
Marcos De Lima
Krzysztof Dziarmaga
Mateusz Pietrzak
Tomasz Słomka
Aleksander Staniszewski
Kamil Zdańkowski
DATA PREMIERY
12/12/2009
CZAS TRWANIA 35 minut

Dodaj komentarz