o tańcu w teatrze i teatrze w tańcu

Warsaw Dance Days: dzień trzeci

Dodaj komentarz

Niestety dziś ostatni wieczór Warsaw Dance Days, ale na szczęście przed nami jeszcze dwa spektakle. Pierwszy w wykonaniu  Zespołu egli-items z Zurychu, drugi – Warszawskiego Teatru Tańca, który… festiwal zakończy swoją najnowszą premierą Zocha

Prosto z Zurychu!

Zespół egli_items założony został w Zurychu w 2009 roku przez Philippa Egli, po jego doświadczeniu jako dyrektora artystycznego i głównego choreografa Tanzkompanie Theater St. Gallen. egli_items promuje przede wszystkim profesjonalne, eksperymentalne, współczesne utwory taneczne. Jego celem jest kreacja oraz realizacja pojedynczych projektów w tej dziedzinie. Zespół interesuje przede wszystkim realizacja koncepcji i pomysłów, które kładą taniec współczesny i ruch w centrum. Jednocześnie wymiana z innymi formami i dziedzinami sztuki jest istotna dla grupy, więc egli_items pragnie realizować również interdyscyplinarne i nietypowe projekty, które dotyczą istoty ruchu. Zespół Philippa działa również na szczeblu społecznym, współpracując ze szkołami i dając wykłady z dziedziny tańca.

Który spektakl pokażą warszawskim widzom?

– Tak, jakby to było trio smyczkowe, tancerze wkraczają na scenę ze swoimi instrumentami – ciałami. Siadają, przygotowują partyturę i czekają na ciszę. Są gotowi: niemal bezdźwięczny koncert-gra ciał rozpoczyna się, a te podążają za partyturą. Na początku gra legendarny „Bacchanale” Johna Cage – widoczny, ale niesłyszalny: withOut. Grając bez muzyków, tworzy się bezpośrednie powiązanie i widoczne połączenie architektury muzyki i tańczących, zmierzające do osiągnięcia ruchu mogącego być widzianym, tak jak muzyka jest słuchana na koncercie – czytamy w opisie spektaklu.

Trwający godzinę spektakl withOut – a ConcerDance for three bodies (niem. mitohni – Ein KonzerTanz für drei Körper) w wykonaniu egli_items odbędzie się 20 listopada 2016 w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie o godzinie 19.00. Choreografię do przedstawienia stworzył Philipp Egli, natomiast twórcami wykorzystanej w pracy muzyki są:  John Cage, J.S. Bach, Pierre Boulez, Silvio Buchmeier oraz Iannis Xenakis. W obsadzie niemieckiego dzieła znaleźli się: Christina Bauer (praktykant), Samuel Delvaux, Philipp Egli oraz Azusa Nishimura.


Czas na premierę!

– Inspiracją do stworzenia spektaklu było życie i twórczość Zofii Stryjeńskiej – polskiej malarki, graficzki, scenografki, jednej z najsłynniejszych artystek plastyków dwudziestolecia międzywojennego. Premiera odbywa się dokładnie 40 lat po śmierci Artystki. Fascynująca postać Zofii Stryjeńskiej, jej życie prywatne i zawodowe, dzieła artystyczne oraz niezwykle barwnie sformułowane, skondensowane w formie krótkich cytatów idee i opinie były dla twórców spektaklu niezwykłym polem inspiracji. Jako kobieta – choreograf XXI wieku Aleksandra Dziurosz odkryła w biografii malarki wiele elementów, za którymi z racji innej otaczającej rzeczywistości rodzi się tęsknota. Elementami tymi są przede wszystkim bezgraniczna pasja do sztuki, bezkompromisowość, niezależna i silna osobowość artystyczna Stryjeńskiej – ciekawie zapowiadają informacje o spektaklu.

Warszawski Teatr Tańca powstał w styczniu 2008 roku. Pomysłodawczynią, założycielką
i dyrektorem teatru jest dr hab. Aleksandra Dziurosz, prof. UMFC – choreograf, tancerka, nauczyciel tańca współczesnego. Zespół w swoim repertuarze ma 11 spektakli. Od początku swego istnienia Warszawski Teatr Tańca występował na scenach w: Japonii (Iwata, Tokio), Czechach (Olomouc), Ciechanowie, Kielcach, Mińsku Mazowieckim, Olsztynie, Ostrołęce, Płocku, Poznaniu, Przasnyszu, Radomiu, Rybniku, Siedlcach, Tarnowskich Górach, Warszawie, Wrocławiu i Zabrzu.

Trwający 40 minut spektakl Zocha w wykonaniu Warszawskiego Teatru Tańca odbędzie się 20 listopada 2016 w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie o godzinie 19.00. Za choreografię, ideę oraz wykonanie przedstawienia odpowiada Aleksandra Dziurosz. Twórcami wykorzystanej w przedstawieniu muzyki są: Grażyna Bacewicz, Duke Ellington, Benny Goodman, Jerry Loyd, Piotr Perkowski, Kazimierz Serocki, Maria Szymanowska, Karol Szymanowski, Władysław Żeleński, Wojciech Żywny. W spektaklu zrealizowanym w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego wykorzystano teksty z Pamiętnika Zofii Stryjeńskiej Chleb prawie że powszedni (Wydawnictwo Gebethner i Ska; Warszawa 1995).

Przedstawiamy pozostałych twórców przedstawienia!

Dramaturgia i reżyseria: Bartosz Martyna

Opracowanie muzyczne: Aldona Nawrocka

Scenografia i kostiumy: Aleksandra Dziurosz, Bartosz Martyna

Projekcje multimedialne: Paula Jaszczyk

Światło: Bartosz Martyna

Konsultacje merytoryczne: Milena Stryjewska

Lektor: Bartosz Martyna

Produkcja: Warszawski Teatr Tańca, Aleksandra Dziurosz Brand


Źródło informacji: materiały prasowe Festiwalu Warsaw Dance Days.

Przydatne linki:

Warsaw Dance Days – Facebook

Warsaw Dance Days – wydarzenia

dr hab. Aleksandra Dziurosz – UMFC, Warszawski Teatr Tańca, oficjalna strona internetowa

Warszawski Teatr Tańca – strona oficjalna

Warszawski Teatr Tańca – Facebook

egli_itemsegli_items – Facebook

Mazowiecki Instytut Kultury – strona oficjalna

Mazowiecki Instytut Kultury – Facebook

Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa w Warszawie

Dodaj komentarz